Posted on

Vriendschap

Vriendschap is als een trein waarop mensen in- en uitstappen, dat klopt dachtik laatst! Best Friends Forever denk je eerst, maar dan laat  ze je vallen wanneer  je haar het meest nodig hebt.  Je BFF van jaren geleden bleek toch niet zo  forever te zijn.
Ligt het aan mij of ligt het aan haar? Of is het gewoon zoals het leven gaat? Of in ieder geval mijn leven. Ik heb er wel vaak over nagedacht hoor. Ik kwam mijn BFF tegen toen ik nog 12 was. Het was mijn eerste dag op een nieuwe  school, en daar zat ze, ze zat naast me. We brachten de pauze samen door, en toen klikte het zo geweldig goed, dat ik het echt zeker wist. Wij blijven voor altijd en eeuwig beste vriendinnen. Elke dag hingen we met elkaar aan de lijn, soms zelfs meer keren per dag.We wisten alles van elkaar, écht alles. Aan een half woord hadden we meer dan genoeg en na een tijdje zagen we er steeds meer hetzelfde u

it en gebruikten we dezelfde zinnetjes. Maar toch gebeurde, wat eigenlijk altijd gebeurt: het verdwijnt. Niet van de ene op de andere dag, maar heel langzaam, stapje voor stapje, zodat je het eigenlijk niet eens echt door hebt. Andere prioriteiten, andere interesses, een andere levensfase,  andere vrienden die tussen ons in kwam te staan. Elke dag bellen maakte plaats voor één keer in de week bellen, één keer in de maand bellen en liep uiteindelijk over in ‘We moeten écht afspreken hoor, ik bel je snel.’

Soms heb je er allebei vrede mee, je bent gewoonweg uit elkaar gegroeid. No hard feelings. Maar helaas komt het ook regelmatig voor dat jij nog in de BFF fase zit en zij niet meer en je gefrustreerd denkt: ‘waarom belt ze nou niet terug? Ik heb haar al de laatste drie keer gebeld, nu mag zij mij terugbellen.’

Verontwaardigd stortte ik mijn hart uit bij mijn nieuwe mannetje, die aandachtig luisterde, en mij wel begreep. Mijn baby is zo lief. Ik heb er best vaak mee gezeten, ik verlangde naar zo’n Sex and the City vriendengroepje, met vriendinnen die ik vanaf de kleuterklas kende en die altijd, maar dan ook altijd voor me klaarstaan en met wie ik altijd op 1 lijn blijf zitten.
Tegenwoordig kan ik er niet meer mee zitten. BFF’s zijn nu eenmaal niet meer aan mij besteed en dat is prima. Ik heb nu iemand die mij heel blij maakt, en dat is nog beter dan vriendschap. Vriendschap is als een trein waarop mensen in- en uitstappen. Helemaal waar. Alleen wel even opletten dat jij niet in de trein blijft zitten, terwijl je medepassagiers al lang zijn uitgestapt.

7 responses to “Vriendschap

  1. jack ⋅

    ja dat is zooo waar

  2. annabolen ⋅

    Heel herkenbaar, een keer trek je de conclusie: Vriendschap is een illusie. Dat schoot even door mijn hoofd. Maar jouw eindquote is vele malen leuker!

  3. sytsevliege ⋅

    Je hebt dalen en pieken. Iets goeds moet niet breken!

  4. edhomie ⋅

    Sterkte!

  5. beauterham ⋅

    Wat een huichelaar!

  6. het heeft me diep geraakt

Leave a Reply

